9 mei 2017

‘Vaak ben ik gelukkig’ van Jens Christian Grøndahl

“Nu is jouw man ook dood, Anna. Jouw man. Onze man”. Met deze cryptische zin opent Ellinor, de hoofdpersoon deze bijzondere roman.  “Ik had graag gewild dat hij naast jou kwam te liggen, maar jij had al buren, een advocaat en een mevrouw die een paar jaar geleden is begraven”.  Ellinor is de tweede vrouw van Georg,  Anna zijn eerste vrouw is bij een skiongeluk om het leven gekomen. Samen met Ellinors echtgenoot Henning.  De twee stellen waren op wintersportvakantie in de Dolomieten,  Ellinor en Anna zijn hartsvriendinnen. Ellinor was nog niet vaak op vakantie, ze skiet niet en samen met de goeiige Georg en zijn twee jonge kinderen, een tweeling,  blijft ze op de beginnerspiste.  Anna en Henning, ervaren skiers, echte wervelwinden, gaan buiten de gebaande paden hun ongeluk tegemoet.

Wrok
Nu is Ellinor zeventig en als enige van de vier nog in leven. Ze kijkt terug op haar leven, vertelt aan Anna hoe het allemaal verder gegaan is.  Dat ze met Georg getrouwd is na een paar jaar, dat ze de tweeling heeft helpen opvoeden maar dat ze nooit echt van ze is gaan houden,  dat ze zich ontheemd voelt, dat ze niet langer in hun gemeenschappelijke huis wil blijven wonen, terug wil naar waar ze vandaan kwam, een eenvoudige arbeiderswijk in Kopenhagen.  Al het leed, al het verdriet en al de wrok die ze jarenlang genegeerd en onderdrukt heeft komt nu tevoorschijn.  Eindelijk komt ze aan zichzelf toe, maar of ze de juiste keuzes maakt? Ze weet het niet, de tijd zal het leren.

Gelukkig

“Ik realiseer me dat mijn verhaal een beetje droevig moet overkomen, aldus Ellinor, maar ik ben geen somber mens. Vaak ben ik gelukkig, net zoals in het gedicht. Gelukkig vanbinnen, ook al kan ik het niet altijd laten zien. Dat zijn allemaal gewoon dingen die voorbijkomen. Je wordt geduwd en getrokken, soms verdrukt, en je kunt uit koers worden geslagen, maar vanbinnen ben je nog steeds dezelfde”  Deze woorden van Grøndahl vatten de kern van deze prachtige en ontroerende roman weer. Een intrigerend boek waarbij je als lezer op het puntje van je stoel zit om te weten te komen hoe het afloopt.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten